img img img

Data: 26 de febrer de 2015
Version web

josepmartinezde-foix
Mor als 95 anys  Josep Martínez de Foix, primer president del Grup Cooperatiu TEB (Taller Escola Barcelona)

Josep Martínez de Foix, impulsor, juntament amb la seva família, de la cooperativa Taller Escola Barcelona, va morir ahir als 95 anys. Fou president des de la seva constitució formal com a cooperativa al 1974 fins al 1982, quan va passar el relleu a la seva esposa, Josi Llorenç i Martí. Va treballar per la defensa dels drets de les persones amb discapacitat des que va néixer el seu fill Joan, el qual ha estat motor de la lluita familiar per la defensa dels drets d’aquest col·lectiu, en un moment en què la societat els negava qualsevol tipus d’oportunitat.

El seu treball en el sector, des de començament dels anys 60, es va centrar en dos àmbits: en primer lloc, donar impuls al moviment familiar de defensa dels drets, que va tenir com a fruit la constitució de l’Associació ASPANIAS. En segon lloc, i no menys important,  desenvolupar les capacitats laborals de les persones amb discapacitat intel·lectual per tal que es puguin incorporar al món del treball.

En l’àmbit laboral, la família Martínez de Foix – Llorenç va crear, juntament amb altres set famílies, el primer taller per a joves i adults amb discapacitat intel·lectual al 1965, embrió del que més endavant seria la cooperativa Taller Escola Barceloneta, en honor al barri on es va instal·lar el primer local, amb continuïtat fins els nostres dies. El nom es va canviar posteriorment per Taller Escola Barcelona quan la cooperativa va posar en marxa tres tallers més a altres barris, avui a Verdum i Sant Andreu. Ferm defensor dels drets democràtics, creia en el cooperativisme com a model d’empresa més just i va treballar pel creixement del TEB des dels valors cooperatius.

A banda de la seva tasca en  sector de la discapacitat i el cooperativisme, Josep Martínez de Foix va estar vinculat sempre l’àmbit cultural i de defensa dels drets i les llibertats de Catalunya com a nació. Va ser professor de català a la Universitat de Barcelona, president de l’Associació d’Amics de la UNESCO a Barcelona, impulsor (i també president) de la Federació Catalana d’Associacions i Clubs UNESCO, des d’on va promoure la Federació Europea, projectant a nivell internacional els valors de la cooperació, de la germandat entre els pobles i de la cultura catalana. «UNESCO vol dir educació, ciència i cultura, conceptes que no tenen fronteres i que, per tant, no sempre es poden emmarcar en els límits de l’Administració Política", expressava.

Josep Martínez de Foix va ser reconegut amb la Medalla d’Honor de la ciutat de Barcelona el 1997 per la seva defensa i promoció del cooperativisme a la ciutat.

Moltes persones amb discapacitat i moltes de les seves famílies tenim un sentiment de deute amb ell.